• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hjälp angående lån över 10år med skyhög ränta.

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 310
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
Hen amorterar ju. Tror du inte att räntebeloppet sjunker när skulden minskar?

Inte om månadskostnaden är samma. Jag har dom förut.

1050 kr i månaden i 15 år på 50 000 kr. Hade jag följt låneplanen hade jag betalat sammanlagt 189 000 kr.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Arvidsson91

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 Maj 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Har en kredit som skall lösas sen är det bara blancolån. Så om jag beviljar detta lånet och amorterar på det i ett år så borde jag iallafall kunna lösa det i förtid efter detta året har gått utan att betala dessa hundratals tusen kronor somstår som ränta räknat över dessa resterande 9år? Jag betalar alltså bara ränta så länge jag har lånet och kan sedan lösa ut det när jag vill?
Tacksam för ytterligare svar.
 

Arvidsson91

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 Maj 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Pala87
Det stämmer bra det, det är ett annuitetslån så månadskostnaden är samma varje månad varav den höga räntekostnaden, jag kommer alltså betala över 300,000 i ränta om jag fortsätter betala på det i 10år.
Men tanken är somsagt att lösa det via min bank eller en annan större bank om ett år när jag har 0 förfrågningar.
Kommer alltså betala runt 40.000 på ett år i räntekostnader varav amortera runt 20.000. Men det kommer halvera mina månadsutgifter under detta året så det kanske är en smäll att ta. Att få lite luft.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Pala87
Det stämmer bra det, det är ett annuitetslån så månadskostnaden är samma varje månad varav den höga räntekostnaden, jag kommer alltså betala över 300,000 i ränta om jag fortsätter betala på det i 10år.
Men tanken är somsagt att lösa det via min bank eller en annan större bank om ett år när jag har 0 förfrågningar.
Kommer alltså betala runt 40.000 på ett år i räntekostnader varav amortera runt 20.000. Men det kommer halvera mina månadsutgifter under detta året så det kanske är en smäll att ta. Att få lite luft.

Det är egentligen inte en smäll man får ta, det är en bra väg framåt. Du halverar dina löpande månadsutgifter och kan sen i lugn och ro vänta ut dina förfrågningar så att du får ett bra kreditbetyg och kan sedan "samla" Bank Norwegian-lånet hos någon annan aktör till bättre ränta.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 310
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
Pala87
Det stämmer bra det, det är ett annuitetslån så månadskostnaden är samma varje månad varav den höga räntekostnaden, jag kommer alltså betala över 300,000 i ränta om jag fortsätter betala på det i 10år.
Men tanken är somsagt att lösa det via min bank eller en annan större bank om ett år när jag har 0 förfrågningar.
Kommer alltså betala runt 40.000 på ett år i räntekostnader varav amortera runt 20.000. Men det kommer halvera mina månadsutgifter under detta året så det kanske är en smäll att ta. Att få lite luft.

Låter ändå klokt. Smart val och hoppas det går bra :)
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Har en kredit som skall lösas sen är det bara blancolån. Så om jag beviljar detta lånet och amorterar på det i ett år så borde jag iallafall kunna lösa det i förtid efter detta året har gått utan att betala dessa hundratals tusen kronor somstår som ränta räknat över dessa resterande 9år? Jag betalar alltså bara ränta så länge jag har lånet och kan sedan lösa ut det när jag vill?
Tacksam för ytterligare svar.
Vad har du för val, du lär väl inte få ett bättre lån just nu någonannanstans och du kan dessutom lösa det när du vill utan extra kostnad. Jag fattar inte hur vissa personer kan dra på sig en UC och tacka nej till lånet de erbjuds för att de tycker att det är för hög ränta, men är betydligt lägre än räntorna de betalar idag. Visst att göra osynliga lån till synliga ser inte bra ut på UC, men måste man för att klara vardagen så har man ju inget annat val. Det blir inte lättare att söka igen eftersom man dragit på sig en färsk UC.
 

Arvidsson91

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
20 Maj 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Egentligen är inte mina nuvarande räntor på lånen så stora att det svider, det är mer att dem har eskalerat och blivit fler vilket har lett till en oönskad månadskostnad och många förfrågningar.
Jag vet med mig att det kanske är onödigt att lägga ihop dem till ett stort lån till denna räntan. Det är väl kanske att skjuta fram problemen. Men då får jag förhoppningsvis en längre tid att fundera över mina misstag och lära mig av tiden. Samt att det ger mig lite att leva på så man kan stänga ute sina skuldkänslor för ett tag.
Mina nuvarande skulder är 30.000:- kredit 33% ränta.
Stort banklån 100.000:- 8% ränta.
Banklån 2: 50.000 3% ränta.
3: 20.000:- 25% ränta.
4: 10.000:- 25% ränta.
4: 25.000:- 30% ränta.
Alla lån är tagna på relativt kort tid. Mellan 2-4års betalningstid, vilket gör att månadskostnaden blir runt 9,000kr.
Istället för 4700kr vid det nya lånet.
Dock så amorterar jag ju nästan inget för det nya lånet sett över ett år vilket är tråkigt. Känns kanske dumt att göra sig av med dem stora lånen med bra ränta, men dem kostar mig tillsammans runt 5300kr i månaden.

Tacksam för alla svar och synpunkter i gruppen.
Det värmer!
 

Bowery

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
8 April 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
65
Poäng
207
Egentligen är inte mina nuvarande räntor på lånen så stora att det svider, det är mer att dem har eskalerat och blivit fler vilket har lett till en oönskad månadskostnad och många förfrågningar.
Jag vet med mig att det kanske är onödigt att lägga ihop dem till ett stort lån till denna räntan. Det är väl kanske att skjuta fram problemen. Men då får jag förhoppningsvis en längre tid att fundera över mina misstag och lära mig av tiden. Samt att det ger mig lite att leva på så man kan stänga ute sina skuldkänslor för ett tag.
Mina nuvarande skulder är 30.000:- kredit 33% ränta.
Stort banklån 100.000:- 8% ränta.
Banklån 2: 50.000 3% ränta.
3: 20.000:- 25% ränta.
4: 10.000:- 25% ränta.
4: 25.000:- 30% ränta.
Alla lån är tagna på relativt kort tid. Mellan 2-4års betalningstid, vilket gör att månadskostnaden blir runt 9,000kr.
Istället för 4700kr vid det nya lånet.
Dock så amorterar jag ju nästan inget för det nya lånet sett över ett år vilket är tråkigt. Känns kanske dumt att göra sig av med dem stora lånen med bra ränta, men dem kostar mig tillsammans runt 5300kr i månaden.

Tacksam för alla svar och synpunkter i gruppen.
Det värmer!

Vad har du för uc score nu? Och hur många ff? Jag fick ju själv nobben för en månad sen av bn, funderar kanske på att prova igen, därav min nyfikenhet
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Vad har du för uc score nu? Och hur många ff? Jag fick ju själv nobben för en månad sen av bn, funderar kanske på att prova igen, därav min nyfikenhet

Vad hade du för förutsättningar när BN nekade dig?
 

Bowery

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
8 April 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
65
Poäng
207
Vad hade du för förutsättningar när BN nekade dig?
Kommer inte ihåg exakt men 29,6% i score.. blev ju godkänd först för 300 000, sen när jag bara fyllde i massa osynliga lån som skulle lösas så blev nobben
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp